Lista

Lillkotten här hemma blev hela 3 månader (!) i lördags och eftersom jag inte har bjudit på någon "förlossningsberättelse" än (och jag vet att några efterlyser en) så tänkte jag att jag i alla fall kan fylla i en liten lista, mycket till förlossningsberättelse finns liksom inte att berätta. 
 
Graviditet
* Hade du en svår/ jobbig graviditet? Nej inte alls. 
* Mådde du illa? Inte en ända gång. 
* Var du extra sugen på något? Godis (som vanlgt) och apelsiner. 
* Nått du inte kunde äta? Nej det mesta gled ner. 
* Hade du halsbränna? Ja usch, till och från i perioder. 
* Foglossningar? Nej.
* Hur många kilo gick du upp? 7kg när vi skrevs in på förlossningen men jag tror 9kg som mest.
* Några bristningar på magen? Inga alls. 
* Hur låg ditt SF-mått? Under kurvan. 
* Ditt SF-mått som störst? 32.
* När var BF-dagen? 24 april. 
* Gick du över tiden? Ja hon kom 4 maj. 
 
 
 
 
 
v.39


Förlossning
* Var du nervös inför förlossningen? Nej faktiskt inte, tänkte hela tiden att jag tar det som det kommer. 
* Var det som du trodde? Eftersom det blev akut kejsarsnitt direkt så vet jag ju inte hur en "vanlig förlossning" är och knappt hur kejsarsnitt är heller eftersom jag dessutom blev sövd. 
* Blev det som du ville? Var inget speciellt jag ville, förutom att få ett friskt barn. 
* Hur lång tid tog det? Beror från var man räknar, men hade tid kl.8 för undersökning och 9.55 är hon utplockad, däremellan hände det en hel del, allt från slänga av mig mina vanliga kläder och byta till sjukhuskläder och ringa hem Peter som var i Örebro och jobbade till att ligga på operationsbordet och bli sövd. 
* Tog du någon smärtlindring? Nej inget innan. 
* Något du tänkte "varför packade jag inte ner det i BB-väskan?"? Varken jag eller Peter hade någon väska med oss, den fick hämtas senare, fick därför med mig det jag ville :)
* Något övrigt? Några har frågat om jag är besviken över att det blev kejsarsnitt, nej snarare tvärtom är jag glad att dom hann få ut henne, sen att jag gick med värkar 5 dagar och var öppen 5-6cm när jag kom in är en annan femma. Visst skulle vi båda ha velat sätt henne när hon kom ut, Peter kom dom ut till hyffsat direkt (han fick sitta utanför med några sköterskor och vänta) jag såg henne däremot först 3-4timmar efter att hon är född. 
 
Förlossningsbrickan fick vi dagen efter


Barn
* Hade ni tagit reda på kön innan? Nej 
* Om inte vad trodde ni att det var för kön? Jag trodde det var en pojke och Peter en flicka. 
* Vad blev det? Flicka
* Längd och vikt? 49cm och 2820g
* Mådde han/ hon bra? Javisst
* Hade ni bestämt namn innan? Nej.
* Vilket namn blev det? Tuva
* Har ni eller ska ni döpa? Ska den 11 augusti. 
 
 

Några timmar gammal   
 
  
1 dag gammal
 
 
 
En vecka 
 
 
En månad
 
2 månader
 
2,5 månad
 
3 månader
 
 
 
 
Stämde det?
* "Har man mycket halsbränna så föds barnet med mycket hår" Ja.
* "Äter man mycket sött och apelsiner så blir det en flicka" Ja
* "Ligger hjärtljuden över 140 slag i minuten så är det en flicka" Ja
*  Mycket illamående- flicka. Nej, inget illamående.
 
 

Kommentarer
» Emma

Kul att läsa om din graviditet :). Vilken lyx att du bara gick upp 9kg! Jag landade på 23(!). Det är så himla olika det där :). Jag lånar den här listan, den var lite rolig tycker jag. Hoppas det är okej!

Svar: Ja lite smidigare blir det ju iaf, men som du säger är det ju jätteolika och inget man kan göra åt =) Ja men absolut, gör det! :)
Frida

2012-08-08 09:44:12
URL: http://emmaherlufsen.blogspot.com
» Emelie

Hon är ju så jäkla söt.

Svar: Tack gulliga du :)
Frida

2012-08-08 21:49:36
URL: http://emsiiis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback